Kasslerpaj med purjolök

Gjorde två goda kassler och purjolöks pajer idag, en för mig och mannen och en till svärmor.
Vill du endast göra en paj så halverar du mitt recept.
 
Detta behövs till två kassler och purjolökspajer.
 
Pajdeg:
200 gram rumsvarmt smör
4 dl vetemjölspecial
1 dl rågmjöl
4 msk vatten
 
Fyllning:
2 små purjolök
500gram benfri kassler
50 gram smör
4-5 ägg
3dl cremefraiche
3 dl mjölk
1msk torkad rosmarin
salt och peppar
2dl riven ost
 
Blanda ihop allt för pajdegen och låt stå kallt i kylen ca 20 min.
Lägg ut degen i två pajdegar tryck ut med händer och knogar så det täcker ordentligt och upp på kanterna.
In i kylen ca 10 min.
Förgrädda sedan den i ugnen ca 10 min på 180 grader varmluft, 200 grader för vanlig ugn.
Dela purjolöken i ca 3 cm tjocka skivor och koka dom sedan mjuka i vatten, häll sedan av vattnen och lägg i smöret, låt svalna av.
Dela kasslern i tärningar och blanda den sedan i den avsvalnade purjolöken med smöret.
Lägg i pajskalen.
Blanda ägg, cremefraiche, mjölk, och kryddorna och häll över kassler och purjoblandningen i pajskalen.
Lägg över osten och in i ugnen på 180 grader för varmluft eller 200 grader för vanlig ugn ca 30 min håll koll när pajskalet börjat få färg eller stelnat.
Klar att äta eller dela upp i matlådor, väldigt god paj!
 
 
 
#1 - - M.Lindström:

Hej Stackars barnen,dom fick lägga sig hungriga idag.Men det later väldigt gott. Kram ML

Svar: nej då inga hungriga barn här :) lagar o bakar mycket som aldrig hamnar här ;) hoppas ni har det bra! kram
Gladakocken