Chokladtårta med choklad och lakritsmousse

Det här är vad jag gjorde igår av lakritspulvret jag köpte. 
Börja med kladdkake botten, jag använder mig av en avtagbar form som jag smörar och strör i ströbröd . Kladdkakan ska svalna innan du lägger på choklad och lakrits moussen.
 
175grader ca 20min.
 
Kladdkakebotten:

100gram smör
5msk kakao
0.5dl ljus sirap
1dl socker
2tsk vaniljsocker
2tsk havsalt
1,5dl vetemjöl.
 
Smält smöret, blanda i
kakao och sirap, blanda ihop resten av ingredisenserna föruton äggen, blanda i och tillsätt sedan äggen.
In i ugnen, låt svalna.
 
Choklad och lakrist mosse:
2gelatinblad eller gelatinpulver
4tsk lakritspulver
200gram mörk choklad gärna 70%
0.5dl florsocker
2ägg
2.5dl vispgrädde
 
Smält chokladen med lakritspulvret
Vispa florsocker och ägg i en bunke och grädden i en egen separat
Rör i gelatinbladen eller pulvret utrört i vatten enligt anvisning på paketet. Vispa i hop choklad röran med florsockret och äggen. Rör i visgrädden.
Lägg på tårtan som du har kvar kanterna på. ställ in i kylen minst ett par timmar gärna över natten.
 
Servera med grädde och strö gärna över lite fint strössel som garnering. Super god tårta som är lätt att göra men som alla gillar :)