Chia naturens rena redbull dryck

Jag gör min egen naturliga, nyttiga, uppiggande energidryck av chiafrön varje morgon:
  • Ett glas vatten, en matsked chiafrön, ev en tesked honung, pressar i en lime klyfta eller citronklyfta.
  • Häll i en matsked chiafrön i vatten och ställ in i 5-10minuter i kylen för att svälla, blanda i honung och citron/lime och drick sedan.
Nyttigt och gott.
 
Ska jag träna på morgnen så gör jag det direkt efter jag druckigt  detta men ska jag jobba eller göra annat så käkar jag frukost sedan.
Jag har druckigt detta snart två månader och märker en klar förbättring av min ork och mitt immuförvar.
 
Honung: (endast lite information finns massor mera att söka på nätet)
  • Innehåller mjölksyrabakterier vilket är bra för vårat immunförsvar.
  • Den skyddar oss både utifrån och innifrån du kan använda honungen på sår mm och dricka den så lindrar den halsont mm
Lime: (endast lite information finns massor mera att söka på nätet)
  • Eftersom limefrukten är den suraste av alla citrusfrukter används den med fördel i juice eller matlagning.
  • De är fett- och kolesterolfria, låga i kilojoule, en bra källa till fiber och innehåller mycket C-vitamin.
  • Limejuice har även antibakteriella egenskaper och används på en del platser som botemedel på finnar och munsår.

Ett näringsrikt frö: (endast lite information finns massor mera att söka på nätet)

  • Chia är ett litet frö på en gånger två millimeter. Det odlas på höga höjder i framför allt Mexiko och Guatemala och användes redan av aztekerna. Fröna används hela eller mals till mjöl. Namnet betyder oljig och växten hör till myntafamiljen.
  • Fröna är rika på fett, protein och fibrer. Fettet består till 75 procent av fleromättat fett och av detta utgörs tre fjärdedelar av omega 3. Fettkvaliteten är ungefär samma som i linfrö.
  • Chia är en bra källa till kalcium, troligen också järn, zink och magnesium. Den är rik på aminosyran arginin som har en kärlvidgande effekt, vilket kan vara intressant när det gäller hjärt-kärlsjukdomar och potens. Flera potenshöjande kosttillskott innehåller arginin.
  • Chiafröna har en god förmåga att svälla och absorbera vatten, vilket kan öka mättnadskänslan. Den effekten såg man också i en studie på friska försökspersoner, som även fick en flackare blodsockerkurva efter en måltid. Dessa effekter skulle kunna vara värdefulla vid typ 2-diabetes och övervikt.
  • En kanadensisk studie på typ 2-diabetiker visar att 37 gram chia om dagen i 12 veckor kan sänka blodtrycket och graden av inflammation i kroppen. Halten av omega 3-fettsyrorna EPA och ALA (alfalfinolensyra) i blodet fördubblades, vilket visar att chia fungerar som omega 3-källa.
  • Sedan 2009 är chia godkänt som ”novel food” i EU, där det får ingå i bröd med upp till fem procent. Liksom malda linfrön kan chiamjöl lätt härskna och bör därför förvaras kallt och lufttätt.