Vaniljfudge

Nu närmar sig julen och jag bakar julgodis och dricker glögg.
Jag borde spendera mera tid på gymmet men har ingen ork så därför äter jag istället allt som är gott.
Hovkonditorns underbara vaniljfudge var skapligt enkel att göra, läs bara igenom recepet innan du sätter igång, låt fudgen svalna ordentligt innan du skär upp den.
Jag frös in min fudge för att försöka låta bli att äta upp den innan julen.
 
Vaniljfudge
 
7 dl socker
0,5 dl sirap
50 gr smör
0,5 tsk salt
1 burk kondenserad mjölk
1,25 dl vatten
2 tsk vaniljsocker
 
Blanda alla ingredienserna i en tjockbottnad kastrull, förutom vanillinsockret som ska i efter kokningen.
Koka upp under omrörning med jämna mellanrum till 115 grader.
Tag bort från plattan och häll i vanillinsockret utan att röra om. Låt stå några minuter och rör sedan om för att göra fudgen luftigare.
Häll i en bakplåtsklädd form ca 25 gånger 15 cm in i kylen för att svalna.
Lägg upp på en skärbräda och dela i mindre bitar, fyrkanter eller rektanglar.
Förvaras svalt och lufttätt.