Mandelcrepes med kantarellstuvning

 Ikväll efter träningen var jag sugen på något gott men nyttigt, jag hade köpt med mig färska kantareller hem så tankarna snurrade runt vad jag skulle laga, när man är hungrig så är man ju sugen på det mesta..
Det blev Julia Fors recept på mandelcreepes och mitt eget hopkok på kantarellstuvning, och vilken fantastisk kombination!
Underbart gott och mättande och samtidigt nyttigt.
Laga detta som frukost, lunch, kvällsmat eller varför inte till förätt!

Mandelcrepes 2 personer

3 dl mandelmjöl
50 g smör
3 ägg
2 dl mjölk
2 tsk fiberhusk
0,5 tsk salt

Smält smöret. Blanda mandelmjöl, ägg och mjölk och vispa smeten klumpfri. Rör ner smör, salt och fiberhusk. Stek i liten stekpanna med ca 1 dl smet till varje crêpe.

Kantarellstuvning
 
3 hg kantareller
1½dl vispgrädde
smör
salt och peppar
 
Stek dom rensade och delade kantarellerna på medelvärme tills dem har kokat in i vätskan som uppstår från kantarrellerna ha inte bråttom, sänk värmen om det är för varmt.
Lägg sedan i smöret och låt det fräsaoch knäppa några minuter salta och peppra och häll på grädde låt småputtra ytterligare några minuter tillsammans.
 
Lägg på kantarellstuvning på halva crepesen och vik sedan över andra halvan.
Underbart gott!
Spara crepesen som blir över och ät kanske med lite vispad grädde och blåbär.