God och enkel äppelkaka

För en tid sedan så bakade jag denna goda äppelkaka från hembakat, den är super enkel att göra och bland dom godaste jag ätit.
Behåll den i bakplåtspappret så håller den sig seg och god i flera dagar.
Åt med en hemmagjord vaniljsås till, receptet kommer.
 
Du behöver:
 

1 ägg
1 ½ dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl
50 g smör, smält

Garnering
2 äpplen
2 tsk strösocker
1 tsk kanel
1 msk mandelspån

GÖR SÅ HÄR


1. Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt i en bunke. Vänd ner mjöl och smör och rör om allt till en smet.

2. Häll smeten i en limpform, ca 1 ½ liter, klädd med bakplåtspapper.

3. Skala äpplena, ta ur kärnhuset och dela dem på mitten. Skär äppelhalvorna i skivor, ca ½ cm tjocka.

4. Lägg äppelskivorna omlott, i rad mitt på smeten. Strö över socker, kanel och mandelspån.

5. Grädda kakan mitt i ugnen i 35–40 min. Låt den svalna i formen och lyft sedan upp hela papperet med kakan ur formen.