Godaste bullarna

Igår regnade det så vi passade på att baka goda kanelbullar jag och barnen.
Utseendet kanske inte blev det bästa men det blev jättegoda och bästa av allt bakade av mina söta barn.
Receptet har jag haft ett tag så jag saknar hänvisning men det är inte mitt från början för information.
Tyvär blev inte bilderna dom bästa men jag lovar att degen är underbar att baka ut och bullarna blir dom bästa som du bakat och ätit!
 
ca 40 bullar beroende på storlek
 
Du behöver:
 
Deg
50 g jäst (för söta degar)
5 dl mjölk
1 tsk kardemumma
1 tsk bourboun äkta vaniljpulver
1 ½ dl vit sirap
ca 15 dl Vetemjöl Special
125 g rumsvarmt smör/margarin
½ tsk salt
 
Fyllning
150 g rumsvarmt smör/margarin
2 ½ msk kanel
½ tsk bourboun äkta vaniljpulver/ 1 tsk vaniljsocker
1 3/4 dl socker
 
Topping
1 ägg
pärlsocker
 
Bullformar
 
  • Värm mjölken till 37 grader med kardemumma och bourbon vaniljpulver, smula i jästen i en degbunke och häll på lite av mjölken rör ut med en träpinne så den löser upp sig rör i resten av mjölken. Blanda sedan i sirapen, klicka i smöret och vetemjölet men spara någon deciliter till utbakningen. Knåda för hand eller i maskin långsamt ca 10 min.
  • Låt jäsa med bakduk ca 40 min.
  • Blanda i hop fyllningen med gaffel noga, låt stå framme.
  • Lägg upp degen på ett mjölat bakbord och dela i två delar, kavla ut till rektanglar och bred på fyllningen, rulla ihop och skär sedan skivor som du lägger i bullpapper eller vik ihop och skär centimeter tjocka bitar som du sedan skär nästan igenom och twistar och sedan lägger i bullpapper. Lägg på bakformar och låt jäsa under bakduk ca 30 min.
  • Vispa ett ägg som du penslar bullarna med och sedan strör på pärlsocker.
  • In i ugnen varmluft 225 grader ca 6-8 minuer titta efter 6 minuter för att ta ut när bullarna fått en jämn fin färg.
  • Ta ut och klara att äta med ett stort glas mjölk! Kan frysas.