jordgubbssylt

Idag köpte jag en himla massa färska jordgubbar och passade då på att bl.a göra jordgubbs sylt. Jättegott med hemmagjord sylt som smakar jordgubbar och inte bara känns som gelé konsistens som vissa köpta kan göra. Jag fryser alltid in så slipper jag ha i tillsatser det jag har i kylen i en steriliserad burk håller sig alltid bra innan den tar slut.

Du behöver :

2 liter färska noppade avsköljda jordgubbar 
8 dl strösocker 
Några varv med Madagaskar vanilj socker 

Blanda i jordgubbar och socker i en kastrull stöt jordgubbarna med en träslev eller en potatis stöt. Låt stå med lock en timme.
Koka upp och låt sjuda ca 10 minuter.
Häll sedan upp på burkar eller steriliserade flaskor. 
Låt svalna av innan ni fryser eller ställer in i kylen.

#1 - - M.Lindström:

Hej. Haller med dig,hemmagjord sylt smakar alltid bäst.Själv fryser jag in 10-15 lit.jordgubbar vatje ar,sa att jag har hela vintern.Dom köpta infrysna smakar inte lika gott. Kram Maggan

Svar: Kommer snart 💜 kram
Gladakocken